Undgå en revne i din forrude

20 January 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

“KLANK!” 

Den distinkte, semi-buldrende lyd, der giver en en kort forskrækkelse samt det efterladte aftryk på ens forrude, kan kun lede til én ting: Irritation.

Nu skal man enten hen og have lappet det slag i frontruden eller have udskiftet hele forruden på ens bil.

Især, hvis du er SÅ uheldig, at du ligefrem får en hel revne i forrude på din bil, for så kan der nok laves så mange fiksfakserier og cowboy-tricks til at forsøge at komme skaden til livs.

Men udover, at det konstant vil se grimt ud på din forrude på bilen, så kan skaden risikere at forværres, og hvis revnen eller revnerne ligefrem ødelægger dit udsyn på vejen til den videre trafikken, kan det endda medføre en bøde!

Til sammenligning kan man få udskiftet en del af karosseriet eller afskærmningen på bilen, så kan det ses i farveforskellen, og selvom det ikke er så pænt, så kan man leve med det, og det er ikke til fare i trafikken.

Der er flere forskellige ting man kan gøre for at undgå slag og revner i ens forrude, og det vil vi komme ind på her samt, hvad disse skader kan afstedkommes af.

De fleste slag på frontfruden kaldes populært også over én kam for “stenslag”, da det typisk er af småsten, der rammer ruden i højt fart, der medfører disse skader.

Ofte er disse sten blevet hvirvlet op af biler foran eller bag en i høj fart, så anbefalingen er herfra, at hvis man kører på løs belægning såsom grusstier, så skal man køre ved lav fart og holde god afstand til de andre bilister.

Disse slag kan også komme af for eksempel hagl, så hvis der er optakt til haglvejr, så kom i ind under dækning med bilen hurtigst muligt.

Hvad angår revner kan det blandt andet komme af høje og hurtige temperaturforskelle. Den slags ser man også her i Danmark.

Så når du har mulighed for det, så parker bilen i en garage, parkeringskælder eller lignende, hvor man kan vedligeholde den samme temperatur konstant.

More articles