Professionelt firmalogo – et must for dit nye firma

14 May 2018 Astrid Pedersen

editorial

Selv det mest solide produkt opnår hverken opmærksomhed eller salgbarhed, hvis ikke virksomheden bag produktet kan fremvise et stærkt og professionelt firma logo. Du kender virksomheder som Coca Cola, Apple, McDonalds og selvfølgelig Google – og det øjeblik, du hører dem nævnt eller læser deres navn på skrift vil du sikkert også se de velkendte logoer for dig. Dette skyldes at vores visuelle hukommelse – et ubevidst lag i vores generelle hukommelse – gemmer på de visuelle indtryk, som følger med et begreb. Så derfor vil du altid forbinde navnet og produktet med logoet. Og derfor er et professionelt designet firma logo et must for dig, som ønsker, at dit brand og dit produkt skal bundfælde sig i dine potentielle kunders bevidsthed.

Hvad skal jeg som nystartet iværksætter bruge et firma logo til?

Spørgsmålet er vel snarere: Hvad skal du IKKE bruge dit firma logo til? Som nystartet er det særligt vigtigt at have styr på virksomhedens grafiske og visuelle identitet, netop fordi, du er ny på markedet og har brug for at slå dig fast. Det kan ikke nytte noget, at du bruger et midlertidigt logo (måske hjemmetegnet i Paint eller lignende) til at gå ud og profilere dig, hvorpå du efter et års tid skifter til et professionelt firma logo.

Dette er en forfejlet strategi på så mange planer. For det første har du skabt awareness med et logo, som pludselig ikke længere findes, og dermed spildt en masse marketing kroner. Dine potentielle kunder lært at forbinde dig med et bestemt logo, og når du skifter, kan du starte næsten forfra. For det andet risikerer du at have mistet en masse potentielle kunder. Et dårligt logo virker uprofessionelt – og hvis dine potentielle kunder forbinder din virksomhed med manglende professionalisme, vælger de den næste leverandør, som byder sig til.

På damgraphics.dk kan du læse mere om, hvad det vil sige at få produceret et professionelt logo.

More articles